måndag 5 februari 2018

Luras till engagemang


I höstas arbetade Eva Wilbur och jag tillsammans med ett källkritiksprojekt i årskurs 3. Projektet skulle pågå under sju-åtta lektioner i alla tre klasser och som underlag använde vi material från “Källkritik med Källspanarna F-3” av Liselott Drejstam och Emma Lund. Inom BFL hade vi diskuterat mindset och motivation och fått i uppgift att skapa en lektion där alla elever skulle engageras. Vi tyckte att detta var en utmärkt utgångspunkt i vårt källkritiksarbete.

Att prata källkritik med elever är jätteroligt. Det är ett otroligt tacksamt ämne för diskussion och det märks att eleverna gillar det. Men ska man hålla på en längre tid med något så blir det svårare att hålla fokus på varför vi gör det vi gör. Vi ville hela tiden hålla eleverna på alerten och få dem att förstå att undervisningen är för deras skull och att det är något de verkligen har nytta av i samma stund som lektionen är över.

Vi inledde projektet med att visa en film. Det var en fejkfilm, med det visste inte eleverna om. Det var en film som väckte rätt mycket känslor och frågor och när vi avslöjade att den var fejk såg man hur lättnaden spred sig i klassrummen. Vissa barn reagerade med ilska. Eva och jag förklarade varför vi visade filmen, vi visade vem som stod bakom den och förklarade deras syfte och berättade att vi ville visa hur lätt det är att bli lurad av alla filmer man ser på till exempel Youtube. Ingen av eleverna ville bli lurad såklart, det är inte kul. De var ändå eniga om att det är bättre att bli  lurad i grupp i skolan än att bli det när man sitter ensam på fritiden. Alla elever ville bli bättre på att genomskåda fejkade filmer och nyheter i fortsättningen och alla ville sätta igång vårt källkritiksprojekt. I slutet av lektionen visade vi en till fejkfilm, då var det ingen som blev lurad.
Lektionerna som följde gick mer på djupet om de viktiga källkritiska frågorna vad, hur, vem, varför, när och jämför. Vi hade genomgångar, intressanta diskussioner och gruppuppgifter. Men för att fortsätta hålla barnens intresse uppe fortsatte vi att varje lektion visa filmer, ibland fejkade och ibland inte. Det är både min och Evas uppfattning, stärkt av utvärderingar från eleverna och andra lärares kommentarer, att källkritikslektionerna blev väldigt uppskattade. Eleverna var intresserade och motiverade att delta aktivt under diskussionerna. I just detta fall är jag helt övertygad om att lureriet var nyckeln!